Robotika ve výuce I. část: SŠ - Kdo si hraje, nezlobí

Pořád jsem si lámal hlavu, jak těm středoškolákům zpříjemnit hodiny praktické výuky, automatizace, technických cvičení, programování, ICT a matematiky. A pak mě to trklo. Jako malý jsem se vyřádil se stavebnicemi LEGO. Tvořil jsem neuvěřitelné konstrukce.

Zeptal jsem se žáků: „Znáte stavebnice LEGO?“ a trochu mě vyděsila jejich reakce: „Ani moc ne. Je to nuda.“ A to byla pro mě ta pravá výzva. Chtělo to nápad, ten by byl. Chtělo to peníze, v rámci projektu Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Karlovarském kraji „Roboty“ financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR jsme je získali. Chtělo to tým, pár kolegů ze školy do toho prostě chtělo jít - a je to.

Platforma byla jasná: LEGO
Sáhli jsme po tom, co bylo zrovna k mání, a to LEGO Mindstorms NXT Education Základní souprava, dále LEGO MINDSTORMS 9695 Souprava doplňkových dílů a samozřejmě SW LEGO Mindstorms NXT. Žáci už jsou větší, tak ať se předvedou. Byl to ten správný krok, kudy se dát. Vybraní žáci pro prvotní testování volnočasových aktivit (kroužků) doslova pohltilo robotické šílenství a vůbec je nezajímaly návody a manuály, prostě stavěli, co si představovali a kombinovali a tvořili nejrůznější funkční i nefunkční variace robotických systémů. Paráda. Pak jsem jim řekl, ať se mrknou na internet, že na YouTube je řada zajímavých konstrukcí z LEGA a že by mohli pokusit postavit něco v podobném duchu a hups, šílenství se rozjelo nanovo. Super, lepší výuku si nedovedu představit. Žáci si to moc pochvalovali a dokonce začali stavět a programovat vzájemně propojené systémy, což bylo naprosto úžasné. Dnes jsme konstrukci LEGO robotů a jejich programování úspěšně začlenili do výuky na střední škole.

 

Žáci SŠ v akci se stavebnicí LEGO
(archiv projektu PVKK P9 SPŠ Ostrov p.o.)

 

Od LEGA k reálným průmyslovým robotům
A to není všechno. LEGO je sice super, ale co takový reálný průmyslový robot. To by bylo. Takže další výzva. Proč ne, peníze na to byly, tým taky, tak jdeme do toho. Původně jsme chtěli drobečka z ABB, ale nějak z toho sešlo, tak máme mazlíka od Mitsubishi RV-2F-1D1-S19. Je to sice dražší záležitost, ale když mohou žáci ovládat a programovat reálný robotický systém z praxe za bez mála milión Kč, tak je to dle jejich slov: „Síla.“ A taky, že je :-) Tady už výuka doslova jede. Z hlediska programování není zábavná úplně na 100 %, je to složitější než LEGO, ale co se týče manuálního ovládání přes Teaching Box, tak to prostě nemá chybu. Dnes jsme ovládání a programování robota Mitsubishi úspěšně začlenili do výuky na střední škole.

 

Žáci SŠ v akci s robotem Mitsubishi
(archiv projektu PVKK P9 SPŠ Ostrov p.o.)

 

Žáky jsme vzali do firem, kde je slovo ROBOT na denním pořádku, jako ABB s. r. o., Festo s. r. o. a REIS ROBOTICS ČR - strojírenství spol. s r.o., a to se jim líbilo. Prý budoucí zaměstnání.

SŠ nebojte se toho. Pojďte do toho. Je atraktivní, je to zábava. Je to super, je to paráda.

 

Bližší informace o projektu zde.

  

„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Karlovarském kraji“

Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/44.0004