Skvělé výsledky grantu na interaktivní stůl SMART Table

Ve dvanácti školských zařízeních využívají díky speciálnímu grantu inovativní a na českém trhu jedinečnou interaktivní dotykovou technologii - interaktivní stůl SMART Table. Jaké jsou výsledky grantu, který byl oficiálně ukončen v lednu 2015 na setkání zapojených škol? Patří k nim výukový obsah podle potřeb českých škol, ale především spokojenost, nadšení, spolupráce a vyšší aktivita žáků. 

Více o práci s interaktivním stolem vám prozradí videa v závěru článku.

Výsledky grantu byly představeny a diskutovány v rámci setkání uživatelů interaktivního stolu SMART Table, které se uskutečnilo 14. ledna 2015 v prostorách společnosti AV MEDIA, a.s., která je výhradním dodavatel této unikátní technologie v České republice. 

Interaktivní stůl SMART Table mají k dispozici 3 MŠ, 8 ZŠ (jedna v kombinaci MŠ a ZŠ), dále 1 ZŠ Spec. a 1 Dům dětí a mládeže. Jejich zásluhou je, že je dnes na portále Veškole.cz k dispozici 235 vytvořených DUMů s českými texty i metodikou, a další budou i nadále přibývat. Také díky skvělé práci a velké fantazii učitelů je většina DUMů velmi zdařilých a patří ke špičce (nejen) evropských vytvořených digitálních učebních materiálů pro interaktivní stůl SMART Table.

Jedním z nejdůležitějších přínosů grantu je zpětná vazba a osvědčené postupy při tvorbě vlastních digitálních příprav určených pro SMART Table, ale i práce učitele s dětmi.

„Některé aktivity je učí správně klást otázky, jiné využíváme k předmatematickým představám nebo předčtenářské gramotnosti. Práci na stole bereme jak hlavní činnost, tak i vedlejší při odpoledních pobytech dětí v MŠ.“

Štěpánka Háková, MŠ Liberec

Všichni učitelé se shodují, že je třeba děti ze začátku učit větší disciplíně a pravidlům spolupráce. Stále je to však o důsledném metodickém vedení učitelem, který připravené aktivity nějakým způsobem dále rozvíjí. Ale také jedním dechem dodávají, že velmi brzy děti vše pochopí a opravdu začnou si pomáhat a efektivně spolupracovat. 

„Povídaj, že: ne, teďka musíš vydržet, než zmačkne i ten další…“ 

„Některé děti měly problém, jak převézt ten stoleček, vymyslet něco, čím ho obelstít, že by přemýšleli, jak to správně vyřešit, … tak třeba u těch horkých bodů (aktivita Hot Spots), že čekali, kdy to zoranžoví, tak to celé oběhli a když to zoranžovělo, tak to pustili a vůbec nepřemýšleli...“

„Je fajn, že spolupracují, když někdo dá někam něco špatně, tak druhý ho hnedka opraví, že se kontrolují navzájem …“

„My jsme k tomu vzali jednou třídu těch starších odpoledne v rámci volnočasovek a fakt jsme je nechali a nic jsme jim k tomu neříkali, a oni se na začátku u toho pohádali, než začali řešit problémy, co si tam nastavili, jak budou pokračovat, co si myslím, že proti tabuli je úžasný, že musí spolupracovat a dokud to nedají společně dohromady, tak se jim to neposune.“

Přepsáno z nahrávky diskuze účastníků setkání

Protože je tato technologie určena spíše pro práci menších dětí, nechybělo také srovnání s interaktivní tabulí. Jako pozitivní vnímají učitelé především zapojení většího počtu žáků v jeden okamžik a že i malé děti dosáhnou na vše potřebné.

Mezi témata setkání patřily tipy pro vlastní tvorbu DUMů. Důležité jsou především metodické poznámky jak pro žáky tak učitele přímo v aktivitách, rotace objektů na ploše tak, aby je měly všechny děti ve správném zobrazení (například písměna, obrázky zvířat apod.), nebo práce s barvami a kontrastem písma a pozadí.

Účastníci setkání měli dále příležitost naučit se nové typy aktivit jako jsou Image Reveal, inspirovali se a naučili princip nastavení stolku tak, aby bylo možné využít také profesionální obsah, například velmi oblíbené berušky Mariquita, který je k dispozici na portále SMART Exchange, vyzkoušeli propojení a využití SMART Dokumentové kamery nebo větší zapojení vytvořených materiálů v programu SMART Notebook. Ten navíc nabízí tvorbu pozadí podle vlastních potřeb, které snadno jednoduchým přetažením vložíte do prostředí programu SMART Table Toolkit. Více si můžete přečíst v článku paní učitelky Ivany Křístelové.  

Finálem celého setkání bylo vyhodnocení a vyhlášení nejlepšího videa, které bylo jednou z podmínek grantu. Nejenom vítězné video z dílny ZŠ Hodkovice nad Mohelkou, ale i další finálová videa ze ZŠ a MŠ Duhová cesta v Chomutově, ZŠ Kostomlaty a ZŠ L. Kuby v Českých Budějovicích, si můžete prohlédnout na kanále AV Media pro školy sociální sítě YouTube. 

Na úplný závěr ocituji vyjádření paní Ivy Ondrejkové, ředitelky DDM Sokolov.

"Chci poděkovat za setkání zapojených škol, naše  zaměstnance to „posunulo o kus dál“. Všichni tři toto setkání velice ocenili, já nejvíce."

Tímto bych chtěla poděkovat také já všem, kteří se v rámci grantu podíleli na tvorbě výukových materiálů pro interaktivní stůl SMART Table a především těm, kteří se zúčastnili setkání a dali nám užitečnou zpětnou vazbu. Z jejich chyb i rad se můžeme poučit a dále je sdílet s učiteli, kteří tuto jedinešnou technologii budou v budoucnu využívat ve své třídě.

Iva Loužecká

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů