Není tablet jako tablet

Chtěla bych vám představit jednu pomůcku, která mi neskutečně zpříjemňuje práci s interaktivní tabulí SMART a vlastně změnila celý můj způsob výuky.

Minulý školní rok jsem s žáky šestého ročníku, ostatně jako vždy, v rámci fyziky probírala, jak nám fyzika usnadňuje život a co by nebylo bez fyziky. Netrvalo dlouho a jedna žákyně přišla do třídy s igelitovou taškou, že prý by mi chtěla dát něco, co už nepotřebuje…

… Jaké bylo moje překvapení, když jsem z tašky vytáhla „grafický tablet“, tenkou placičku s perem, díky níž si můžete pohodlně nakreslit obrázek přímo do počítače. Tu věcičku jsem si okamžitě zamilovala a nemohla jsem pochopit, že už mě to samotnou nenapadlo dávno!

Její zapojení bylo velmi snadné. Stačilo najít USB port, zařízení si samo stáhlo ovladače a okamžitě bylo připraveno k použití. Kreslení a psaní je pocitově stejné, jako když píšete na papír, jen se nedíváte na hrot pera, ale přímo do počítače. Učit se to není nijak třeba, protože je to velmi snadné a přirozené. Díky tomu, že je tato pomůcka relativně cenově dostupná, pořídili jsme do školy hned dva grafické tablety nové.

Jak vypadá práce s takovým tabletem, se můžete podívat zde.

Díky němu je tvorba příprav daleko rychlejší a ve výuce mnohem pohodlnější. Během dvou minut jste schopni vytvořit materiál na tři vyučovací hodiny. Jako příklad uvádím svoji letošní přípravu na důležité opakování jednotek fyzikálních veličin a to v 7. ročníku. Pomocí tabletu jsem zhruba během 50 vteřin vytvořila obrázky pytlů, ve zbývajícím čase (do dvou minut) jsem dopsala kolem nich různé jednotky a vymyslela organizaci výuky.

Takto tedy vypadal základ mojí výukové jednotky:

Tato jednoduchá stránka, ač se to nezdá, dokáže žáky zaměstnat neuvěřitelně dlouho. Záleží na tom, jaké otázky a úkoly u toho žákům pokládáte. Moje byly například tyto:

1)      Kolik druhů jednotek veličin se tu nachází?

2)      Roztřiďte je.

Chvíli trvá, než si žáci vymyslí, způsob, jak jej budou třídit, a než se dohodnou. Tato část mě velmi baví :-).

3)      Popište pytle příslušnými veličinami…

Když už toto máme hotovo, pokračujeme dále. Nejprve naklonuji vytvořenou stránku, abych se k ní kdykoliv mohla vracet. Pomocí tabletu snadno smažu dva pytle a ponechám jen jeden, věnujeme se vybrané veličině a pokládám další otázky. Např.

4)      Srovnej jednotky od nejmenší po největší. Žáci pracují samostatně do sešitu a pak chodí uspořádat jednotky k tabuli a kontrolujeme.

5)      Vyplň převodního hada. V případě délky např. 1km = … m = … dm = … cm = … mm

Stále pracujeme s týmiž objekty, které vznikly v mojí 2minutové přípravě!

6)      Dále pokračujeme tréninkem převodů, žáci předchozí úkol mohou používat jako tahák. První hodina končí a na příště nám zůstávají další dva pytle.

Jistě tušíte, jak zbývající hodiny budou vypadat.

Ale zpátky k tabletu, jak se vlastně změnil můj způsob výuky? Víceméně se dá říct, že jsem prostor u tabule téměř přenechala žákům. Cokoliv píšu na tabuli, kreslím nebo nějak ovládám, dělám pomocí grafického tabletu a přitom jsem vždy čelem k nim, tedy tváří v tvář. A právě tato maličkost, dokáže dělat divy. Těch výhod vidím však mnohem víc a pokusím se je tady shrnout:

+ v první řadě je to pohodlná a přirozená kresba i písmo

+ nemusíte stát u tabule, abyste si nakreslili jakýkoliv obrázek

+ rychlé a originální přípravy vytvoříte také z pohodlí domova

+ estetické poznámky jsou inspirujícím vzorem pro žáky

+ relativně finančně nenáročná pomůcka s vysokým uplatněním a zefektivněním výuky

+ prostor u tabule jsem přenechala žákům

A další výhody:

+ zápisy často vymýšlíme společně, tváří v tvář je to snazší, při zapisování na tabuli k žákům nestojím zády!

+ píšu-li také, snáze udržuji tempo s žáky

+ žáci se rádi inspirují grafickou úpravou, mám zkušenost, že při dodržování pár jednotných pravidel, si pak lépe dokáží zápisky vést sami

+ můžeme si vytvořit jednoduché obrázky přesně podle našich potřeb snadno a rychle, kdekoliv i bez tabule (čím jednodušší, tím lépe, protože žáci se v nich lépe orientují a zvládnou si je také v případě potřeby překreslit do sešitu..)

+ vždy se bude jednat o originální kousek

+ kvůli nakreslení obrázku nemusíme trávit čas u tabule o přestávkách nebo po vyučování

+ nemusíme řešit autorská práva

 

Na závěr ještě jeden tip, kde prakticky jedna stránka, jak jinak než vytvořená pomocí grafického tabletu (tentokrát o velké přestávce v kabinetu :-)), může sloužit k výkladu i procvičování látky. Opět se jedná o látku 7. ročníku, a sice Klid a pohyb tělesa. V rámci tohoto tématu potřebuji dětem vysvětlit relativnost pohybu. Často mi chybí vhodný obrázek, ale s grafickým tabletem je to maličkost. Jednoduchá, skoro by se dalo říci primitivní kresba, vytvořená ve SMART Notebooku mému účelu snadno posloužila :-).

Tento obrázek si žáci již obeznámeni základními pojmy mohli krátkou chvilku prohlédnout a pak jsme využili aktivitu Extreme Collaboration, pomocí níž jsme vlastně ověřovali, nejen jak jsme základní učivo pochopili, ale také svůj postřeh a vizuální paměť :-).

 

 

Za ZŠ Litvínovská 600

Mgr. Michaela Králíková

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů