Mobilní žákovská zařízení ve výuce

Neustále se dostávám s kolegy na své, ale i jiných školách do diskuzí ohledně využití mobilních zařízení ve výuce, zda je to špatné, nebo naopak přínosné. Odpověď je jednoduchá. Pokud budete chtít využít potenciál těchto zařízení k posunu své výuky a svých schopností se zohledněním faktu, že jsou tato zařízení nejen součástí života žáků,
ale i našeho, pak budete hledat všechna pro. Vidíte-li v tomto zařízení škodlivý nástroj, sami ho využíváte jen v krajní nutnosti, pak budete
v opozici hledat jen proti. Osobně jsem fandou zařízení ve výuce, protože jsou pro žáky nedílnou součástí života a jedná se většině případů o jejich nejoblíbenější zařízení. Právě proto se snažím, aby ho využívali ve výuce a tím se i sama výuka stala oblíbenou záležitostí.

Výhodami z mého pohledu jsou:

  • interaktiva na plno, tabule je super, ale mobil je mobil, tam kde tabule končí, mobil pokračuje
  • aktivní zapojení žáka do procesu vlastního vzdělávání
  • pokud necháte žáky hledat a vytvářet vlastní řešení, podpoříte nejen myšlení, ale i kreativitu
  • rozvoj komunikace a práce ve skupinách
  • využití cloudů a internetu ve výuce je pro současné fungování
    ve světě kolem nás nutností
  • získáte žákovu pozornost a jeho potenciál pro potřeby výuky, podpoříte kritické myšlení

Nevýhodami z mého pohledu mohou být:

  • vlastní zařízení žáků Vám brání v jejich kontrole
  • školní zařízení pro nižší stupně školy a sociálně slabší je nezbytností, někdo se to však musí starat a někde je musíte uložit, musí být nabité, nebo můžete těmto žákům zapůjčit domů, atd.
  • připojení k internetu - školní wi-fi
  • nabíjení mobilních - do školní sítě není možné připojit zařízení, které neprošlo revizí elektrického zařízení – řešením jsou powerbanky žáků a školní univerzální nabíječky, které jsou schváleny a prošli revizí
  • nevhodné užití ve výuce je na místě, na druhou stranu Vám nic nebrání danému žákovi používání zařízení zakázat

Opět jako interaktivní tabule, tablety a další zajímavé pomůcky využívejte tato zařízení s rozmyslem a vše si dobře připravte. Určitě by neměly z hlediska časové dotace výuky zabrat celou hodinu. Je to jen pomůcka a tak se na ní i dívejme.

Ing. Alexandr Fales
SPŠ Ostrov