METODICKÉ OKÉNKO ANGLIČTINÁŘE – text a slovní zásoba I.

Učíte angličtinu? Na střední škole? Hledáte, jak přimět své studenty více mluvit v cizím jazyce? Já také. I s pomocí interaktivní tabule.

Jazyk, to je mnoho a mnoho slov. Stejně tak je tomu i při jeho výuce. Co jiného vám může prospět více než nástroj Text? Nabízím vám pro inspiraci několik možností, jak ho v hodinách cizího jazyka využít.

 

Kupa slov

Dobrou zprávou pro všechny časově vytížené je, že příprava této aktivity je velmi rychlá. Stačí napsat jen několik slov, která chcete se třídou zopakovat – slovní zásobu minulé lekce, nepravidelná slovesa, názvy tematických celků. A pak jen upravit jejich polohu, pootočením pomocí zeleného kolečka nad objektem. Já tento typ úkolu často používám k mluvnímu cvičení, kdy studenti musí slova vysvětlit tak, aby je jejich partner uhodl. Jeden ze dvojice vždy sedí zády k tabuli a druhý, který na tabuli vidí, mu slova vysvětluje. Jakmile soused slovo uhádne, zvedne dvojice ruku. Zapojení jsou tak všichni. Slova na tabuli vytahuje učitel a čeká, dokud se nepřihlásí 3 dvojice, aby aktivita neztratila spád.

 

Osmisměrka

Pokud vytvoříte osmisměrku na slovní zásobu, můžete ji řešit s celou třídou najednou nebo ji nechat vytisknout jako pracovní listy (stránky SMART Notebooku se dají převést do pdf verze) a osmisměrku na tabuli použít jako kontrolu řešení. Jako první je třeba vložit tabulku a vepsat slova po písmenech do jednotlivých polí. (Jdou vepsat přímo, pokud se písmeno do tabulky nenapíše, ale umístí se mimo pole, stačí ho jen přetáhnout o trochu dál. V poli, které je připravené na přijetí písmena, se objeví modrý rám.) Jakmile jsou slova napsaná, dopíšete do prázdných polí jakákoli písmenka, aby byla osmisměrka kompletní. V možnosti text můžete vybrat možnost vyrovnat na střed, v menu objektu tabulka vybrat Upravit velikost a zvolit jednu z nabídek, pole pak budou stejně velká. Při označené tabulce ještě můžete změnit vlastnost barva čáry a výplně a zadat stejnou barvu, jako je na pozadí stránky.

 

Zmizelá písmena

Někdy je třeba procvičit i psané tvary slov, která se má třída naučit. Velmi často je třeba procvičit spelling slov homofonních (pear-pair). Používám v takovém případě aktivity vytvořené nástrojem Text a nástrojem Pero. Textem totiž napíšete celé slovo a nástrojem Pero pak můžete některá písmena zamazat. Peru zadáte stejnou barvu, jako je barva pozadí. Úkolem studentů je naspat správný tvar slova na papír nebo na tabuli chybějící písmeno doplnit. Správné řešení pak snadno ukážete jen tím, že slova přejedete gumou. Guma maže vše, co je psané perem.

 

Tak příjemnou zábavu a ať jde práce od ruky.

Mgr. Kateřina Jeřábková
Gymnázium Bohumila Hrabala, Nymburk