METODICKÉ OKÉNKO ANGLIČTINÁŘE – Jak na to bez flashe z Lesson Activity Toolkit?

Také vás zaskočila chybějící položka LAT (Lesson Activity Toolkit) v Galerii? Otáčecí kostky, panely pro klikání mezi obrázky, textové flashe,… Co si počít, když právě s LAT odešlo tolik variabilních nástrojů, které stačilo jen trochu upravit a měli jste opět nový prvek do hodiny? Můžete využít to nové, co verze 15 přinesly v LAB – Lesson Activity Builder.  Ale jak? Dočtete se v článku. A jistě pro nás tvořivější něco nového s dalšími aktualizacemi zase přibude...

Super řazení

 

Jak sám popisek aktivity říká, jde o třídění slov do dvou skupin. Je to přednastavená aktivita, kde sami zadáte jen to, co chcete ve třídě procvičit – pravidelné/nepravidelné tvary, antonyma kladná/záporná, slovesné tvary pro čas (minulý/přítomný), vazba s předložkou, chybný/správný pravopis, a/an, a/some (počitatelnost), vazby s MAKE/DO, slovotvorba předponou un-/dis-, frázové sloveso s OFF/DOWN, přídavné jméno/příslovce, koncovky slovotvorby (ier/er u stupňování, ed/d u pravidelných sloves, …).

Aktivitu lze ale využít i na práci se čteným textem. Na základě pochopení textu přiřazují studenti postavám vlastnosti nebo činnosti, které v textu dělali. Využít ji můžeme i na tematické třídění nové slovní zásoby nebo v hodině, kde učíte třídu, co je formální/neformální výrazivo v dopise.

 

Vykřikni to nahlas

Shout it out! Má dvě verze. První vyberte v případě, že chcete vést brainstorming, druhou, když chcete třídit slova do skupin. Kdy se vlastně hodí použít brainstorming? Tak například na motivační začátek hodiny nebo nové látky (What positive characteristics of a person do you know?), úvod mluvního cvičení (What did you like about yesteday? What would you do with a picture of Lenin?), rozvoj souvislého vyjadřování (Finish the sentence: „I regret to tell you …“), výuku reálií („Name 5 typical characteristics of Canada“.), opakování/procvičování („What is this place called?“ – učitel ukazuje obrázky míst např. v Londýně).

Kategorizace je vhodná na podobné úkoly, jako jsou ty zmíněné v části Super řazení. Tato aktivita je ale variabilnější, můžete následně s roztříděnými pojmy pracovat, přesouvat je mezi kategoriemi, upozornit na chybný spelling, dále s pojmy pracovat a přeskupovat je podle jiného klíče nebo je postupně vybírat k další práci – „Vytvoř větu a použij v ní dané slovo.“ „Popiš/vysvětli slovo opisem, definicí.“ V případě, že učíte reálie, můžete studenty rozdělit do skupin, každé skupině přidělit kategorii (vládní budovy v Londýně, čtvrti a části Londýna, historické budovy, mosty…) a nechat ji, ať o daném místě zjistí další podrobnosti/zakreslí ji do mapky atd.

 

Seřazení

Možná v hodinách jazyka nepotřebujete seřazovat posloupně nějaké pojmy. Hodit se to ale může při opakování děje přečteného příběhu, studenti řadí klíčová slova. Nebo musí sestavit předpřipravenou větu, procvičujete slovosled. I při výuce slovní zásoby jako dny v týdnu nebo výrazy času (day before yesterday, yesterday, atd.). Cvičení jsem použila také jako motivaci k mluvenému projevu. Předem jsem připravila slova, která se v příběhu měla vyskytnout. V hodině jsem je postupně přesouvala na prázdná pole a studenti měli za úkol tvořit příběh. Aktivita v tomto případě sice ztratila svůj původní smysl – student seřazuje pojmy, ale dostala smysl jiný a možná i jazykově plodnější.

 

Otočit

Tato položka je podobná kartám v původní flashové nabídce LAT v Galerii. Lze ji použít při jakémkoli opakování slovní zásoby – překladem, procvičování ustálených slovních vazeb, vazba časového určení s předložkou, tvary slov přítomný čas/minulý čas, činný rod/trpný rod, druhá část složených slov (compounds). Karty ovšem lze použít i jako zadání mluvního nebo písemného cvičení – na přední stranu napíšete slovo, na zadní číslo. Číslo udává počet, kolikrát musí žák slovo použít ve větě nebo kolik slov k danému tématu musí během minuty napsat, atd. Můžete dokonce na strany karty napsat dvě spolu nesouvisející slova. Studenti pak budou mít za úkol je použít ve větě tak, aby byla smysluplná. Např. Why/at – „Why were you not at home when I came?“).

 

Vyplnit mezery

Jazyku nejbližší je asi právě tato činnost. Doplňování do textu. Jestliže nějaký napíšete nebo zkopírujete, velmi snadno jde pak upravit. Můžete si během chvíle do hodiny připravit několik jeho doplňovacích variant. Nebo těch několik variant ještě využít v příští hodině na zkoušení.

 

Odkrývání štítků

Jelikož je možné použít v této aktivitě i vlastní fotografie, můžete s ní učit jakoukoli tematickou zásobu, ke které máte vytvořenou svou fotografii (tam je to s autorskými právy nejsnazší) – například vybavení pokoje, třídy atd. Nebo ji sami nakreslíte a naskenujete – například plánek města, budovy. Nebo využijete nabídku Galerie SMART Notebooku (z pohledu uvádění zdroje druhá nejsnadnější možnost použití vizuálního materiálu v hodině) – například malba pokoje V. van Gogha. Nebo si cokoli použitelného najdete na internetu a správně ocitujete. Aktivitu lze použít nejen při výkladu nové látky a procvičení, ale můžete ji mít  jako jednu ze soutěžních položek hry Riskuj! Štítky totiž mohou mít náhodnou barvu i tvar a tak si soutěžící, který je na řadě, volí, co z obrázku pojmenuje a vy pak jen štítek obrátíte pro ukázání správné odpovědi.

 

Pokud jste dnes našli novou inspiraci, jsem velmi ráda. Věřím, že každý nástroj lze uchopit vícero způsoby, než jen tak, jak se na první pohled sám nabízí. Přeji úspěšné a kreativní přípravy!

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů