METODICKÉ OKÉNKO ANGLIČTINÁŘE - animace I.

Učíte angličtinu? Na střední škole? Hledáte, jak přimět své studenty více mluvit v cizím jazyce? Já také. I s pomocí interaktivní tabule.

Animace jako nástroj interaktivní tabule pro přípravu zajímavých cvičení do hodin je můj favorit. Tím spíše, že se k ní dostala velmi krkolomně. Jako samouk. Interaktivní tabule v té době začínaly, nikdo z kolegů ve škole se k nim neměl, nebylo koho se zeptat. Školení také zdaleka nebyla to, co jsou dnes, a tak nezbývalo, než si na všechno přijít sama. Když jsem měla velké štěstí, dostala se ke mně nějaká cizí prezentace nebo příprava - a jak mě něco zaujalo, večeře šly stranou. Metodou pokus omyl jsem klikala, kde se dalo, a hledala, „Jak to, HROME, dokázal???“ … Animace „ztmavit“ mi tehdy dala pěkně zabrat. A přitom je to tak jednoduché.

 

Skládačka jen na první pohled

Používám nástroj ztmavit tam, kde je součástí další práce obrázek. Pokud není vidět hned, jak se dataprojektor rozsvítí, je to nečekané a zajímavější. Chcete-li si třídu na začátek trochu rozpovídat, zakryjte obrázek několika tvary. Mohou se i překrývat, mohou mít různé barvy. Každému zadejte funkci ztmavit, ve vlastnostech objektu. V hodině pak stačí kliknout/ťuknout na některý z tvarů a odhalí se nějaká část obrazu/fotografie. Studenti budou hádat, co vidí, vysvětlovat, proč si to myslí, dohadovat se, co jiného ještě na obrázku je a je zatím zakryté. Až obrázek celý odhalíte, máte za sebou příjemné mluvní cvičení a můžete pokračovat v další práci.

 

Práce za minutu

Animace ztmavit může ale dobře posloužit i tam, kde nechcete, aby se třída dozvěděla zadání úkolu. Pokud na několik snímků napíšete témata k souvislému mluvenému projevu, který chcete procvičit nebo zkoušet, stačí je uzamknout a přes ně vytvořit jakýkoli tvar, který každé téma zcela zakryje. Pokud do tvaru umístíte nějaký motivační obrázek a s tvarem ho seskupíte, tím lépe. Tvořivosti se meze nekladou. Takto seskupenému objektu zadáte funkci animace „ztmavit“ a je hotovo. V hodině stačí na tvar klepnout a zmizí. Zůstane jen zadání úkolu. Dělám navíc to, že na úvodní stránku prezentace zadám obrázky, které jsou s tvary seskupené, a přiřadím jim odkazy. Ke každému obrázku stránku, na které je a zakrývá úkol. Studenti si tak sami volí, z čeho budou zkoušení!

Tak ať vám to jde od ruky. Pamatujte, že komu něco nejde vytmavit, tomu to můžete vysvětlit.

 

Mgr.Kateřina Jeřábková
Gymnázium Bohumila Hrabala, Nymburk