Komiksy a jejich tvorba on-line
Znáte Rychlé šípy, Supermana, Pavoučího muže, postavy legendárního Čtyřlístku - Myšpulína, Bobíka, Fifinku a Pinďu? Potom slovo komiks pro vás není neznámé. A jak ho využít ve škole? Propojte hravým způsobem výuku různých předmětů s vytvářením příběhů ve formě komiksu na 1. a 2. stupni základní školy. Vyzkoušejte se svými žáky on-line aplikace, kterými jednoduše a intuitivně popíší vlastní příběh.
Na začátku je vhodné, aby si děti promyslely vlastní příběh, zápletku, jednotlivé scény a jejich rozvržení. Samotný komiks tvoří
v jednotlivých oknech, v případě krátkého příběhu (3-5 panelů) se nazývá strip (proužek).
Rexo komiks
https://www.rexo.cz/komiksy/vytvor/
Při vytváření komiksů s nejmenšími žáky vyzkoušejte portál Rexo.
V záložce Komiksy naleznete jednoduchý on-line editor, který nabízí intuitivní ovládání, knihovnu postav, objektů, zvířat, pozadí. Vkládat je možné i různé tvary, u jednotlivých objektů je možné měnit barvu, velikost.
Storyboardthat
https://www.storyboardthat.com/cs
Aplikace Storyboadthat nabízí jednoduché ovládání v českém jazyce, drag-and-drop rozhraní. K dispozici je rozsáhlá a přehledně členěná knihovna postav. Komiks je možné vytvářet bez registrace, která ale umožňuje jeho uložení (maximálně 2 komiksy týdně v rozložení 3×1 nebo 3×2 buňky, které obsahují vodoznak).
Proč zařadit komiks do výuky?
Vytváření komiksů žáky podporuje jejich kreativitu, představivost, čtenářskou a digitální gramotnost. Děti jsou schopny vytvořit vlastní příběh (různě složitý), vystupují za postavu. Při tvorbě se projeví
i žáci, kteří ve škole málo mluví, rozšiřují si slovní zásobu, zvyšují si sebevědomí.
A na jaké téma mohou například žáci komiksy vytvářet?
- Sociální sítě
- Chování v různých životních situacích
- Rozhovor v cizím jazyce
- Dějepis – historické události a postavy
- Vysvětlení různých pravidel, dějů, vynálezů, zákonitostí
- Hádanky – knihy, postavy, prostředí, …
Filip Jelínek, Gymnázium Prachatice
Pavla Sýkorová, 10. ZŠ Plzeň
http://www.guruveskole.cz