Když ne hybridní, tak určitě kombinovaná výuka…

Byla jsem oslovena s dotazem, zda učím hybridně. A zda bych o tom nenapsala článek…

Tak úplně na začátek musím přiznat, že tak, jak je klasicky vnímána hybridní výuka (část žáků je ve třídě, učitel s nimi a zároveň druhá část žáků je online doma a učitel jim svoji výuku vysílá a komunikuje s nimi), tak nepracuji. Učím na druhém stupni a žáci druhého stupně zatím na klasickou výuku do škol nepřišli.

Ale hybridně (aniž bych tehdy tušila, že se tomu tak říká) jsem učila již před třemi lety. Prostřednictvím videokonferenčního systému Smart Bridgit. Jedna žákyně dlouhodobě pobývala v nemocnici, škola tehdy zapůjčila notebook a já ji (právě přes Smart Bridget a přenosnou webovou kameru, kterou jsem od interaktivní tabule natáhla až k pevnému PC) připojovala na dálku do klasické výuky. Nápad byl okamžitý, jak jsem se dozvěděla, kde je. Po první hodině této výuky už to bylo tak přirozené, že jsem nový způsob a změnu vlastně nevnímala. A časově? Asi tři minuty před výukou o přestávce nainstalovat webovou kameru, pustit počítač,… a tři minuty po ní zase vše sklidit.

V době výuky na dálku je to trochu jiné. Videokonferenční systém Smart Bridget skončil, žáci zůstali doma. Prvních čtrnáct dní bylo náročných, bylo potřeba vše vyzkoušet, jak celou situaci uchopit. Jako koordinátor ICT pracuji jako podpora vedení a hlavně učitelů. Úkoly zadáváme prostřednictvím Balakalářů. Nyní jedu v systému 3x týdně příprava na přijímačky – žáci devátého ročníku ve škole, dále online výuka matematiky ve své třídě (7. ročník). Mimo to klasická komunikace prostřednictvím mailů, opravy úkolů. A samozřejmě moje příprava pro deváťáky a tvorba DUMů pro sedmáky v SVS.

 

 

 

Vysílám přes Google Meet  (jako škola využíváme G Suite). První čtvrthodina je tak trochu třídnická, naprosto neformální, povídáme o všem možném, než se všichni připojí. Mám puštěnou webkameru, aby mě žáci viděli. Pak teprve nasdílím okno výuky a začínáme. Po každé „hodině“ ještě vytvořím materiál v pdf a nasdílím ho žákům, aby se k učivu mohli vrátit.

 

Bylo by ideální, kdyby se na online výuku připojilo 100 % třídy, ale jsem ráda za každého žáka. Ne všichni mohou (mají pro to podmínky), ne všichni chtějí. Na „hodinách“ mívám od třetiny až lehce přes polovinu třídy. To je v našich podmínkách úspěch.

Jako další plus považuji, že se mi podařilo pro online výuku nadchnout ještě dvě další kolegyně z druhého stupně. První Meet mají se mnou, kdy se stávají žáky. Pak jsem v roli žáka já a ony vysílají. Během chvíle máme vyzkoušeno a pak už mi jen sdělují zážitky z prvního online setkání. Do budoucna (po zkušenosti s výukou na dálku) plánujeme proškolit všechny učitele a od nového školního roku přejít na Google Classroom.

Takže jak je to s tou hybridní výukou? Doslova a do písmene ne, ale kombinovaná ano.

Ing. C. Krejcarová

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů