Jak nezaostávat za pokrokem

Technologický vývoj naší společnosti je stále více progresivní.
Má-­li být škola odrazem skutečného světa, a připravit tak své žáky na nejrůznější životní situace, musí na tento postup takřka okamžitě reagovat.

Práci s  interaktivní tabulí či tabletem již učitelé i  žáci naší školy důvěrně znají. Novinkou je však výuka prostřednictvím „chytrého stolečku“ Prowise. Abych byla přesnější v názvosloví, jedná se o dotykovou obrazovku – touchscreen či  interaktivní displej o úhlopříčce cca 130 cm, kterou lze pomocí hydrauliky snadno polohovat dálkovým ovladačem. Svislá obrazovka připomínající televizi se tak hbitě nakloní do pozice připomínající pracovní stůl. Přizpůsobit se dá též výška či úhel sklonu desky.
Operačním systémem tohoto zařízení je Windows 10, jenž je zárukou snadného a přehledného ovládání. Jedná se o stejný systém, který má každý učitel ve svém osobním notebooku. Není tedy nutné složité zaučování pedagogů za účelem správného ovládání displeje. Lze též využívat nejrůznějších výukových programů typu SMART apod.


Touchscreen Prowise je dle mého názoru výborným prostředkem ke zřízení dalšího pracovního koutu ve třídě, což mě vedlo k vytvoření tzv. „vědomostního kruhového tréninku“. Žáky jsem v rámci hodiny matematiky rozdělila do čtyř skupin. První skupina pracovala v lavicích, kde měla za úkol vyřešit několik cvičení v pracovním sešitě. Druhá skupina počítala příklady na koberci za pomoci lamino karet. Děti třetí skupiny řešily početní úlohy na interaktivní tabuli a poslední skupina pracovala na odlišných cvičeních u  dotykového displeje.
Po deseti minutách a zaznění zvukového signálu došlo ke změně stanoviště.
Celá hodina probíhala v dynamickém tempu. Nikdo z žáků neměl čas se nudit. Mým úkolem bylo pouze korigovat práci a tempo skupin. Z tohoto pohledu považuji za nutné, aby děti s dotykovým displejem pracovaly co nejčastěji, neboť to povede k větší míře jejich samostatnosti.

Jsem velice vděčná paní učitelce Kvapilové, vedení naší školy a společnosti AV MEDIA za skvělou příležitost pracovat s touto novou technologií. Cítím velikou radost, ale také zodpovědnost.
Budu se snažit dotykový displej zařazovat do výuky co nejvhodnějším a nejefektivnějším způsobem.

Kateřina Kvízová

ZŠ 5. května, Liberec