"I ve mně je lídr" na ZŠ a MŠ Pohádka v Hradci Králové

V polovině října ředitelé a zástupci z téměř třiceti škol z celé ČR navštívili hradeckou základní školu Pohádka, která před rokem zavedla celoškolní vzdělávací program I ve mně je lídr. Zajímalo je, jak se zde podařilo implementovat nový koncept, jaké jsou dopady na klima ve škole, kulturu, vztahy ve sboru a chování žáků.

Součástí setkání byla možnost nahlédnout do výuky na prvním i na druhé stupni. Ti, kdo navštívili například 6. ročník, mohli zažít, jak si lídrové pracovních skupin dávají po týmové práci zpětnou vazbu a jaké vyvozují závěry pro příští skupinovou aktivitu (líp si rozdělit úkoly, udělat nejdřív to nejdůležitější a víc se poslouchat…).

Jako hlavní přínos programu po prvním roce vidí ředitel školy Mgr. Jan Faltýnek změnu klimatu školy a výrazné zlepšení vztahů mezi pedagogy a ve třídách. Učitele práce baví, jsou nadšení, pracují sami na sobě. Snížil se počet kázeňských problémů, žáci jsou samostatnější, více spolupracují, učí se přebírat zodpovědnost. Program zasáhl i do osobního života pedagogů a do rodin žáků –  zpětná vazba z rodin, kde děti vedou k návykům své rodiče a začleňují je do běžných situací, učitele vždy potěší a je důkazem toho, jak přirozené pro děti tyto návyky jsou. Velmi pozitivní klima v mateřské
i v základní škole potvrzují také výsledky České školní inspekce.

ZŠ a MŠ Pohádka před rokem začlenila do svých vzdělávacích osnov celoškolní program I ve mně je lídr ve snaze zlepšit klima ve škole, dosáhnout sladění v učitelském sboru a podpořit rozvoj sociálních dovedností žáků, jejich cílevědomost a v neposlední řadě výsledky. Učitelský sbor včetně mateřské školy prošel několika semináři věnovanými jak osobnímu rozvoji, tak implementaci programu, vytvořil si společnou vizi školy a již během krátké doby dosáhl pozitivních změn. O tom, jak program zasáhl do kultury ve škole, do chování žáků, jak ovlivnil školní výsledky, přístup a práci učitelů vás seznámí žáci prvního stupě a v následné diskuzi pedagogové a vedení školy.

Chtěli jsme změnit klima školy a to se povedlo. Po prvním roce za největší přínos považuji právě kultivaci vztahů, mezi učiteli, ve třídách, v celé škole.“ − Mgr. Jan Faltýnek, ředitel školy.

Program I ve mně je lídr integruje principy osobní zodpovědnosti a vedení sebe sama do vzdělávacího programu školy. Zavádění programu představuje proces, který začíná u pedagogů a nejprve se zaměřuje na jejich rozvoj v oblasti leadershipu a schopnosti vést sebe a druhé. Učitelé získávají metody a nástroje, díky kterým mohou principy programu následně začleňovat do vyučování. Program vychází z přesvědčení, že v každém dítěti je potenciál k růstu a rozvoji, tím ovlivňuje individuální přístup ke každému žákovi. Do programu je dnes aktivně zapojeno více než 2000 škol po celém světě. Jako první škola v České republice se v roce 2014 úspěšně přidala ZŠ a MŠ Pohádka v Hradci Králové.

 

Fotogalerie

 Jednou z dovedností, kterou program pomáhá u žáků rozvíjet, je vytváření vize a pravidelné plánování. Žáci pracují na společných plánech třídy, na tom jak mohou sami k jejich naplnění přispívat a především na vlastních plánech. Rozvíjí své osobní i studijní plány, krátkodobé i dlouhodobé, plánují aktivity vedoucí k jejich naplnění a sledují své pokroky. Žáci si o všem vedou záznamy v osobních sešitech úspěchů nebo v žákovských knížkách, které jsou plánování přizpůsobeny.

 

 

Kontakt

Další informace a fotografie rádi poskytneme.

Mgr. Ondřej Bárta, ondrej.barta@franklincovey.cz, tel. 739 073 178. Gabriela Sochorcová, gabriela.sochorcova@franklincovey.cz, nebo Mgr. Jitka Comorková, comorkova@mandyska.cz.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů