Hybridní výuka - pohled pedagoga
Přemýšlíte o hybridním modelu výuky? Přečtěte si první reakce a zkušenost prvostupňové paní učitelky. V čem vidí podstatu takovéto výuky? Úplným základem hybridní výuky je dostat žáka do prostředí své třídy.
Srovnání klasické výuky s distanční (on-line) a hybridní výukou z pohledu pedagoga.
Koncept hodiny pro hybridní výuku je náročnější na přípravu, pedagog může využít jen materiály, které mají žáci doma (učebnice, sešity), žádné nové pracovní listy, školní pomůcky nebo technická zařízení (tablety, chromebooky).
I v tomto případě je velice důležité, aby výuka byla interaktivní. Aby byla možnost zpětné vazby žáka, který je doma. A to minimálně formou chatu.
Doporučujeme tuto výuku pro kratší časové intervaly ve dvou výukových blocích v rámci jednoho dne, z hlediska náročnosti na pedagogovu pozornost a časovější náročnost na probírané učivo v rámci hybridní výuky.
Ale určitě taková výuka reálná je. Zvláště na prvním stupni, kde mají žáci k dispozici k učebnicím i pracovní sešity, ve kterých mohou společně nebo jednotlivě procvičit učivo.
Pohled žáků
Žáci reagovali na společnou výuku velmi kladně a hezky spolupracovali. Problém ale nastává, pokud žák nemá dostatečné technické vybavení doma - chybí kamera, nefunkční mikrofon. Takto se z něj stává pouze pasivní žák, který jen sleduje výuku. Učiteli pak chybí zpětná vazba od dítěte, jak dané učivo zvládá.
Konkrétní příklad z výuky
Výuka matematiky - zlomky
Žáci sledují na tabuli prezentaci ve SMART Notebooku, střídavě odpovídají žáci ve třídě a žáci doma. “Zapiš zlomkem vybarvenou část obrazce.” Pedagog tak aktivizuje žáky na obou stranách webové kamery.
Technické nastavení
Pedagog ovládá on-line webinářové prostředí, nastavení webové kamery, mikrofonu a reproduktorů. Žáci doma spolupracují na nastavení vlastního mikrofonu (zapnout-vypnout), je nutné předcházet rušivým zvukům z domácího prostředí. Výhodou je kvalitní projektor k interaktivní tabuli (zvuk chlazení projektoru).