Hrajeme si s LABy

Zkušenost z vlastní školy i školení v dalších školách mě přimělo vytvořit pomůcku pro učitele – jakého si průvodce světem aktivit, které mohu rychle vytvořit i editovat a používat v hodinách, nápovědu pro jejich tvoření - prostě využití LABů.

Co je LAB (Lesson Activity Builder) – cloudová záležitost, fungující na základě HTML5, která nahradila staré LAT (Lesson Activity Toolkit), fungující na základě starých flashových animací – o tom se psalo

v jiných článcích. Ale stále je malé povědomí na některých školách (zvláště tam, kde přecházeli ze starších verzí SMART Notebooku
na SMART výukový software verze 17.0 nebo nejnovější 17.1),
jak vlastně LABy pracují, „co dovedou“ a jak na ně…

Práce, která vám to přiblíží, je dostupná ZDE.

Na úvodní stránce je tabulka, která pod roletkami jednotlivých buněk skrývá jedenáct aktivit LABů. Kliknutím na rohové ikony buněk nebo přímo na spodní směrovky na dalších stránkách „cestujete“ prací tam
i zpět po jednotlivě zvolených stránkách.

V levé liště je vidět struktura stránek – fialové pro pokyn ke tvorbě LABu, oranžové jako prostor pro tvoření vlastní aktivity a zelené s ukázkami, vždy jedna pro první stupeň a jedna pro stupeň druhý.

Ukázka pokynu pro vytvoření aktivity „Vyplnit mezery“ (ve spodní části jsou směrovky, které vás přenesou na požadované stránky práce)
a náhled zpracování příkladu:

LAB aktivity je možné použít k procvičování i upevnění učiva,
pro zkoušení, jako rozcvičku na začátku hodiny, aktivizaci pozornosti žáků a oživení probíraného tématu, pro skupinovou i čistě individuální práci. Podporují vysokou měrou zapojení každého žáka, samostatnost, ale i  spolupráci nebo např. soutěživost. Snadno se tvoří a rychle editují. Celou řadu už připravených aktivit můžete také získat na portále www.veskole.cz a na SMART Exchange.

V závěru práce je souhrn aktivit LABů:

V první části (řádku) jsou ty, které je možné využít jak na interaktivní tabuli, tak na vlastních zařízeních – chytrých telefonech, tabletech, notebooku,…To jsou aktivity „Vyplnit mezery“, „Otočit“, „Odkrývání štítků“, „Dejte je k sobě„Seřazení“ a „Super řazení“. Nejvíce se hodí k procvičování a upevňování učiva. Učitel je odesílá na žákovská zařízení spuštěním aktivity (ikona telefonku u pravé lišty v aktivitě).
K tomu je třeba mít vytvořený učitelský účet ve SMART výukovém softwaru a znát ID učitele. (Tomu, jak si ho zařídit a získat ID učitele se věnuje práce také). Žáci se pak přihlašují na stránce classlab.com k ID učitele, které jim sdělí.

Následují aktivity spustitelné jen na interaktivní tabuli, zařízení All-in-One Prowise nebo notebooku, ale nedají se odeslat na žákovská zařízení: „Zábavná show“ a „Zrychlení“ pro hru několika jednotlivců nebo skupin (týmů). Podporují soutěživost.

Poslední tři aktivity „Kvíz s monstry“, „Response 2“ a „Zapojte se“ jsou spustitelná jen s využitím žákovských zařízení. „Kvíz s monstry“ opět odpovídání na otázky, tedy práce především v týmech, „Respons 2“ jako nástroj testování a aktivita „Zapojte se“ pro zjišťování názorů
či způsob brainstormingu.

A proč je článek nazvaný „Hrajeme si s LABy“? To proto, že práce s nimi (jak pro učitele, tak pro žáky) je rychlá, jednoduchá, hravá.

Přeji vám pohodu při tvoření a využívání LABů.

Ing. Cecílie Krejcarová
ZŠ Stráž pod Ralskem

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů