Flipped Classroom - výklad naruby

Moderní doba, nové technologie a hlavně učitelský nástroj SMART Notebook 11 mne neustále popohání k tomu, abych svým žákům zprostředkovala co nejzajímavější a hlavně motivující náhled na výuku. Myslím výuku nejenom ve škole, ale i doma. Výuka ve škole by měla být v současné době protkána klasickými i moderními metodami.  Přístupem k moderní technologii a internetu se vše urychluje a obohacuje.

A právě nová metoda, výklad naruby nyní může děti motivovat k zajímavějším a smysluplným plněním domácích zadání a přípravy na výuku.

Jak na to? Co je k tomu potřeba?

Důležitá je hlavně chuť a čas na přípravu. Pokud se do toho pustíte a budete této metodě věnovat čas, brzy zjistíte, že se vám vše vyplatilo.  Budete mít připravené žáky z domova na práci ve školní hodině. Žáci se samostatně připraví na novou látku, nebo se doučí učivo, které jim ve škole uteklo. Nesmíme zapomenout na rodiče. Ti se určitě zvídavě podívají se svými dětmi, co pedagog připravil, a jaká obtížnost na děti čeká.

Další věc, kterou musíte promyslet, je žákův přístup k vytvořené aktivitě. Možností je několik.  A to nahráním na flesh, kterou si žáci přinesou z domova, dále nahrání na YouTube a poslání odkazu na mail žáka nebo pokud máte vlastní třídní, nebo školní stránky, uveřejníte zde odkaz na připravený film či aktivitu.

 


Motivace pro matematiku

Natočila jsem žákům výklad matematického algoritmu pro “Indické násobení“ Vždycky je dobré, aby žáci uměli několik možností a k výpočtu si vybrali pro sebe ten schůdnější. Klasické násobení již žáci umí, proto jsem natočila film s novým postupem násobení. Film jsem nahrála na YouTube a odkaz jsem umístila na třídní stránky. Po několika dnech byl v hodině matematiky u všech dětí v těchto příkladech bezchybný výpočet. Domácí výuky se účastnili i rodiče a byli s tímto způsobem spokojeni a chválili si, že nové výpočty násobení  již také pochopili.

Motivace pro literaturu

Čtenářská gramotnost je nyní velký problém. Je velmi sledována. Jak pomoci pedagogům, aby žáky této kompetenci naučil co nejlépe?  Jednou z metod, která patří do této kategorie, je porozumění slyšenému textu. S tímto problémem se žáci setkávají nejvíce na I. stupni v prvních ročnících. A zrovna tato metoda poslechu, je pro rozvoj porozumění textu podnětná.

Natočila jsem film s textem do úvodu tematického celku „Pohádky“. Opět si žáci film doma pustili. Výhodou je, že si ho mohou pustit opakovaně, mohou si popovídat s rodiči na toto téma a tím být připraveni na výuku.

Ve škole jsem měla připravený malý test v Responsu VE.  Žáci použili připojení iPadů a každý mohl samostatně odpovídat na otázky na svém zařízení. Otázky se týkaly právě obsahu textu, který žáci poslouchali doma. Pokaždé musí nastat fáze kontroly, kdy si film společně pustíme a správnost zodpovězených otázek ověříme.

Technologie, které se pomalu stávají součástí práce ve škole, je pro pedagogy někdy velkou neznámou. Věřím ale, že po vyzkoušení a získání nových zkušeností se jim výuka obohatí a žáci budou s větší radostí a pilností plnit jejich zajímavá zadání.

 

Mgr. Dagmar Nebuželská,  SMART Exemplary Educator, ZŠ TGM a gymnázium Česká Kamenice

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů