Fibonacciho šifrování

Není to tak dávno, kdy jsem zvala všechny zájemce k účasti na online setkání tří škol s panem Fibonaccim. A bylo to opravdu povedené setkání, dokonce i s nečekaným pokračováním. Ale pojďme se
na tento (zatím) ojedinělý projekt podívat.

Byly jsme tři střední školy, které jsme se dohodly, že propojíme online naše žáky. Tématem bylo jméno italského matematika Fibonacciho. Už to samo o sobě nabízelo širokou škálu oblastí,
na které jsme se mohli zaměřit.

Dopředu jsme se s kolegyněmi dohodly, co budou naši žáci prezentovat ostatním účastníkům. Naším cílem bylo vytvořit takovou strukturu naší akce, aby účastníky zaujala, byla snad srozumitelná
a aby informace postupně gradovaly.

První škola, Gymnázium Jihlava nám objasnila problematiku posloupností – však Fibonacciho posloupnost je jednou
z nejznámějších posloupností vůbec. Dokonce se všichni účastníci mohli přihlásit ke cloudové aktivitě Zapojte se! A tak mohl být aktivní každý účastník Šifrování. Také bych ráda poděkovala Anně Dravecké a jejím studentům za přípravu skvělých šablon pro prezentace celého networkingového setkání.

Druhou prezentující školou bylo Gymnázium Oty Pavla v Praze. Tento druh projektu byl pro tuto školu premiérou. Všechny prvotní technické obtíže jsme překonali, a tak nás mohli žáci této školy seznámit přímo s panem Fibonaccim. Kromě toho jsme se také dozvěděli, jak vlastně Fibonacciho čísla vznikla a jak počítat další
a další členy Fibonacciho posloupnosti. Myslím, že se to paní ředitelce Janě Hrkalové, Evě Markové a jejím studentům opravdu povedlo. Jak tuto akci vnímali na této škole si můžete přečíst v tomto článku.

Třetí zapojenou školou byla Střední průmyslová škola Česká Lípa, kde učím i já. Studenti 4. ročníku strojírenství se pustili do rozkrývání tajů Fibonacciho čísel a jejich významu v různých oblastech našeho života. Věnovali se ekonomii, přírodě, hudbě, hazardu, chemii, elektrotechnice a dokonce byla zmíněna i existence zcela netradičního určování času za pomoci Fibonacciho hodin.

A jestli čekáte třešničku na dortu či sladkou tečku, tak, myslím, nebudete zklamáni – bude obojí.

Třešničkou na dortu byl příspěvek mého kolegy Ing Michala Michny, který nás seznámil s různými algoritmy výpočtu členů Fibonacciho posloupnosti a ukázal na konkrétních programech jejich rychlost výpočtu i opravdu velkých Fibonacciho čísel. Následující slova jsou přímo od autora této třešničky:

Rád bych poděkoval mojí kolegyni Mgr. Haně Ulíkové za možnost zapojit se do netypické aktivity, která spojila příspěvky žáků
z několika škol do působivého celku. Možnost účastnit se s vlastním krátkým příspěvkem mě velice oslovila a rád jsem věnoval jeho přípravě náležitou pozornost a úsilí. Cílem mého příspěvku bylo ukázat, že ke stejnému výsledku mohou vést různédůmyslné  způsoby. Dále prakticky ukázat, jak do výpočtu zapojit počítač, který nám jej velmi usnadní či přímo umožní. Doufám, že můj příspěvek vhodně doplnil téma Fibonacciho číslel a byl pro účastníky a diváky zajímavý. V tomto případě bych se rád účastnil další akce
v podobném duchu.
Ing. Michal Michna

Slibovanou sladkou tečkou je opravdu něco nečekaného. Když jsem odpoledne po našem Šifrování zahlédla nabídku televizních pořadů, tak jsem nechtěla věřit vlastním očím: ve stejný den dávali na Nově Šifru mistra Leonarda! Přísahám, že toto jsem nezařizovala.
Na obrázku můžete vidět screeny naší události a televizního programu:

Kdybych měla stručně popsat toto online setkání, udělala bych to asi takto:

   1) netradiční zpracování netradičního tématu ve  vyučovací hodině
   2) zkušenost žáků s vyhledáváním a tříděním informací
   3) posílení komunikačních dovedností žáků
   4) využití technologií při výuce
   5) spolupráce více škol
   6) akce určená i pro pasivní účastníky (ovšem s možností zapojit se)
   7) odhadem nás vidělo asi 300 účastníků z různých škol ČR
   8) odměnou všem zapojeným školám byla úžasná zpětná vazba
   od účastníků, kteří měli možnost vidět, jak se to dělá jinde

Ráda bych poděkovala všem, se kterými jsem spolupracovala
na Fibonacciho šifrování a budu se těšit na případnou další spolupráci. Co že jsem to zmínila při loučení s panem Fibonaccim? Fraktály? Pěkné téma – co vy nato?

Na případné další online či možné osobní setkání se bude těšit autorka a organizátorka projektu.

Mgr. Hana Ulíková
SPŠ Česká Lípa

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů