Chybami se člověk učí aneb “výuku na dálku“ nám překazily nečekané obtíže.

Co se stalo? Co jsme dělali? Vyřešili jsme neočekávaný problém? A jak to vlastně celé dopadlo, se dozvíte v následujících řádcích…

Ve třídě se nám vyskytla příležitost vyzkoušet "výuku na dálku", protože naši žákyni skolila nemoc a to s ortelem zůstat několik týdnů doma. Rodiče vyřkli obavu o stíhání učební látky a nápad zapojit žákyni do výuky on-line byl na světě. Však nám stačí mít ve třídě interaktivní tabuli, počítač s připojením k internetu a také mikrofon. Počítač s internetem je potřeba také u studentky doma. Veškeré minimální technické vybavení jsme měly, dobrou vůli také, tak proč to nevyzkoušet?

Nenechaly jsme nic náhodě a o víkendu jsme si vyzkoušely spojení s cílem seznámit studentku s jednoduchým prostředím programu SMART Bridgit, který jsme plánovaly pro on-line spojení použít.

Zkouška první: So 8. 11. 2014 spojujeme se ze svých domovů. Spojení proběhlo nad očekávání výborně. Žákyně se dokázala spojit hned napoprvé, vyzkoušely jsme si chatovací okno pro psaní zpráv, vzájemné předávání plochy a něco napsat na sdílenou plochu. Překvapilo nás, jak je to snadné a jednoduché…

 

Zkouška první a druhá proběhla úspěšně :-)

Zkouška druhá: Ne 9. 11. 2014 opět se spojujeme ze svých domovů. Technicky jsme se dovybavily mikrofony a také grafickými tablety, to abychom se lépe slyšely a lépe se nám kreslilo. I tentokrát proběhlo spojení bez chybičky. Začaly jsme se těšit, až uskutečníme spojení přímo ve výuce - a překvapíme tak spolužáky. Naplánovaly jsme si poslední zkoušku na Út 11. 11. 2014 a to přímo do výuky ve Výtvarné výchově. Od středy bychom se pak on-line scházely pravidelně hlavně na Matematice…

Zkouška třetí – spojení se nám přes veškerou snahu nepodařilo.

Zkouška třetí: Út 11. 11. 2014 tentokrát jsem ve škole a žákyně doma, je přestávka a za chviličku nám začíná Výtvarná výchova. Zakládám meeting jako obvykle a posílám odkaz své žákyni. Stejný název, stejné heslo, vše děláme stejně tak, jak jsme se to o víkendu naučily. Nečekám neúspěch. A přece: žákyni to hlásí: "Heslo je nesprávné. Zkuste to prosím znovu". Je natolik šikovná, že dokáže vyfotit tuto hlášku a poslat mi "výstřižek". Heslo jsme opakovaně zkontrolovaly, ověřily jsme, zda není zapnutý Caps Lock, žákyně ho kopírovala přímo z mailové zprávy... Zkusila jsem vytvořit nové meetingy s hesly bez diakritiky, pozvat žákyni k meetingu pomocí zaklepání (nereagovalo). Došlo i na restart obou počítačů, ale spojit se nám bohužel nepodařilo, objevovala se stále stejná hláška…
Že by nám ve spojení bránila školní síť? To se musí ověřit!

Zkouška třetí – spojení se nám přes veškerou snahu nepodařilo.

Další krok: St 12. 11. 2014 v dalším kroku jsem se zkusila ze školního prostředí spojit s Mgr. Míšou Šicovou, zkušenou lektorkou a učitelkou ze ZŠ Most, se kterou jsme už v minulosti úspěšně propojily naše třídy v rámci výtvarného projektu "Ekomóda…" (více zde nebo zde). Zjistily jsme, že i nyní spojení proběhlo bez problému a tedy bránění školní sítě můžeme vyloučit.

Zkouška čtvrtá a pátá: St 12. 11. 2014 ještě týž den se znovu zkoušíme spojit se žákyní. Nejprve jsem ve škole a spojení je opět neúspěšné se stejnou hláškou jako předchozí den: "Heslo je nesprávné. Zkuste to prosím znovu". Nedá nám to a znovu ověřujeme spojení ze svých domovů. K našemu překvapení spojení proběhlo naprosto hladce.

Nemohly jsme problém rozluštit, snažila jsem se kontaktovat několik lidí, kteří se SMART Bridgit pracují. A jako jediné řešení se nabízelo nahlédnout do počítače studentky pomocí dálkového přístupu a pokusit se zjistit, co způsobuje problém s připojením SMART Bridgit. S tím pochopitelně museli být svolní také rodiče mé žákyně. Přestože jsem od nich krátce na to dostala zprávu, že žákyně naštěstí už brzy přijde do školy, byli velmi ochotni pokračovat v rozluštění problému s on-line připojením. Zbývalo nám tedy jediné: najít vhodný termín, kdy se budeme moct sejít na meetingu čtyři lidé: já, žákyně, rodič a specialista produktové podpory firmy AV MEDIA.

Zkouška šestá a nová hláška.

Najít tento termín, který by vyhovoval všem, nebylo jednoduché, ale nevzdávali jsme to. Však už nás čas netlačí. Chceme jen odhalit příčinu problému, abychom se napříště vyvarovali chyb.

Mezitím jsem uskutečnila několik dalších a vždy jen úspěšných spojení s různými lidmi. Také jsem ještě dvakrát vyzkoušela spojení se svou žákyní…

Zkouška šestá: Čt 20. 11. 2014 zůstávám ve škole a připojuji tři dobrovolníky ze své třídy, kteří by mohli být v domluvený čas už v pohodlí domova. Stihne to jen jeden, ale připojí se naprosto bez problému, zatímco žákyni se připojení nedaří a objevuje se jí doposud nová hláška: "Unable to launch SMART Bridgit client" nebo "Unable to open client URL…"

 Zkouška šestá a nová hláška. Software SMART Bridgit nelze stáhnout.

Zkouška sedmá: Ne 23. 11. 2014 naposledy ověřujeme spojení z našich domovů, které doposud proběhlo vždy bez problému. Bohužel dnes je tomu jinak, opět se u žákyně po kliknutí na odkaz meetingu ve SMART Bridgit objevuje hláška: "Unable to open client URL…" a po kliknutí na odkaz ke stažení softwaru: "Chyba sítě.."

Zkouška šestá. Software SMART Bridgit nemůže studentka stáhnout, ale jiný student ve stejnou dobu má stránku dostupnou.

Zkouška osmá, poslední: Po 24. 11. 2014 - Konečně se nám podařilo najít společný čas k uskutečnění meetingu, na kterém byli přítomni také rodiče žákyně a specialista produktové podpory firmy AV MEDIA, který právě za přítomnosti rodičů mohl pomocí dálkového přístupu nahlédnout přímo do PC žákyně a zkontrolovat vše podstatné. Rozlousknout oříšek našeho problému nebylo vůbec jednoduché. Nakonec se ukázalo, že nestandardní chování SMART Bridgit zřejmě způsoboval nesprávně nainstalovaný antivirový program, a jakmile byla chyba odstraněna, tedy antivirový program přeinstalován, vše fungovalo naprosto normálně.

Chyba byla odstraněna a spojení se vydařilo:-)

Věřím, že to, co se stalo nám, byl ojedinělý případ, však jsem mezitím uskutečnila mnoho úspěšných (vlastně zatím samé úspěšné) zkoušek spojení. A třebaže jsme už spojení s žákyní nepotřebovaly do "výuky na dálku", jsem ráda, že se díky ochotným rodičům a šikovnému specialistovi podařilo problém vyřešit.

Mgr. Michaela Králíková, ZŠ Litvínovská 600

 

  Obrázek ořechu: ELLESCIFI. Ellescifi.blog [online]. 6.7.2008. © 2011 [cit. 2014-12-15].

Dostupné z: http://ellescifi.blog.cz/0807/1-cast-ovoce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů