BETT 2018: trendy se potvrzují

Vždy na začátku roku veletrh BETT soustředí v Londýně během několika dní lidi, myšlenky, zkušenosti a technologie, aby posunul svět vzdělávání zase o trochu dál. Kam tedy technologie ve školách směřují? 

Nečekejme žádnou revoluci. doba převratných novinek je už asi za námi. Ale to je vlastně dobře. Školství potřebuje určitou kontinuitu, prostor pro postupnou implementaci změn. Učitelé museli v posledních letech zvládnout velké množství nových technologií. Potvrzení trendů jim dává nyní prostor více se soustředit opět na samotnou výuku, metodiku a didaktiku - a zvládnuté technologie jim jsou dobrým pomocníkem, nástrojem. Jaké technologie tedy mají ve školách místo?

Interaktivní plochy

I přes nástup žákovských zařízení se ukazuje, že ve třídě je stále potřeba centrální zobrazovač. A dnešní malé děti už překvapí, když obrazovka není dotyková. Interaktivita, intuitivnost a ovládání dotykem se staly standardem. Ano, interaktivní tabule s projektorem nám nahrazují displeje. Důležitými parametry, které by školy měly sledovat, zvažují-li pořízení interaktivních displejů, je především velikost a intuitivnost ovládání a samozřejmě také software, zdroje, školení a další služby spojené s dodávkou. Třeba takový SMART Board 7086 je plnohodnotným nástupcem tabule s projektorem.

 

SMART Technologies vedle řady displejů představil bezdrátovou dokumentovou kameru a nové SMART Podium - interaktivní náhledový panel oblíbený zejména přednášejícími v posluchárnách a aulách.

 

Nechyběla ani Nureva se svou "nekonečnou" plochou pro spolupráci, která zaujala především ředitele středních škol.

Na stánku Prowise jsme vyzkoušeli nové elegantní a praktické stojany pro displeje. Výšku si jednoduše nastavíte nohou stiskem tlačítka plus, nebo naopak mínus. Odpadá věčné hledání ovladače. Funguje to krásně, už se těšíme na první dodávku.

   

Trend interaktivních displejů se prosazuje. Dobrou zprávou je, že vedle honby za většími úhlopříčkami se výrobci zaměřují i na uživatelskou přívětivost. Na BETTu jsme mohli pozorovat první pokusy o personalizaci - cílem je, aby učitel měl stejné nastavení, uspořádání, možnosti, na jaké je zvyklý, ať přijde do jakékoliv učebny.

 

Infrastruktura, konektivita, cloud

Postupně si zvykáme na aplikace a data v cloudu a objevujeme výhodu jejich dostupnosti kdykoliv a odkudkoliv. Samozřejmě je potřeba vyřešit dostatečnou robustní infrastrukturu. Ve světě už řeší problematiku kyberbezpečnosti, letos bylo v této souvislosti velkým tématem i GDPR.

Už v loňském roce SMARTi uvedli SMART Výukový SW online. Určitě vyzkoušejte, i my se mu budeme letos věnovat více, protože vývoj jde tímto směrem...  

 

Robotika, kódování, gamifikace

Robotika je jednoznačně nejsilnějším trendem posledních let. Co bylo letos na BETTu zajímavé, že se robotika ve školství posouvá od jednoduchých programovatelných plastových "koulí" či jednoduchých ozobotů aj. směrem ke stavebnicových systémů typu Lego či právě VEX, který jsme vloni v Londýně objevili a přivezli do ČR. VEX na stánku představil vedle IQ stavebnic i vyšší kovovou řadu EDR s novým "mozkem" a vylepšeným ovladačem.

 

 

 

Virtuální a smíšená realita

Jestli byste přece jen chtěli vidět ve školách nějakou "úplně novou" technologii, tak možná se dočkáte. Už vloni jsme zaznamenali posun, že po létech přešlapování na úrovni 3D kina se virtuální realita posouvá na úroveň pracoviště žáka. Na letošním BETTu silný nárůst VR nešlo přehlédnout. Uvidíme, jestli se nám tento trend dostane do českých škol a dlouhodobě také potvrdí...