10 DŮVODŮ PROČ využívat tablety a mobily žáků (BYOD)

BYOD. To je téma posledního článku 10 DŮVODŮ PROČ roku 2014. Pokusím se vysvětlit, co vlastně tato zkratka znamená, co vám i vašim žákům přinese za možnosti, proč se nebát využívat vlastních zařízení žáků ve vašich hodinách, a také bych vás ráda na deseti příkladech inspirovala, kdy a jak tato zařízení ve výuce využít. 

1.      BYOD = Bring your own device a zápisky

V překladu tato zkratka doslova znamená „Přines si své vlastní zařízení“. Žáci si již nyní nosí do školy mobilní telefony, které ve většině případů na vyučování musí uklidit do svých tašek, a v dnešní době také trendové tablety. K čemu je jako učitel mohu ve výuce využít? Začneme na začátek něčím jednoduchým a pro mnohé žáky samozřejmým – vlastními poznámkami. Kromě tradiční cesty, tedy psaní rukou, mají v některých školách možnost pracovat s počítačem a snadno své poznámky dále sdílet se spolužáky. Někdy využívají kamery a prostě si zameškanou látky a poznámky svého spolužáka vyfotí. A co dál?   

2.      Elektronické učebnice

Včera jsem vyzvedávala syna své kamarádky ze školy. Chodí do druhé třídy a opět mě zarazilo, jak obrovskou tašku má a kolik váží. Je opravdu nutné si nosit na každý předmět samostatnou učebnici? Každým dnem se nám rozšiřuje nabídka elektronických učebnic, mnohdy obohacených o různá další média, doplňující obrázky, videa, nebo i připravená cvičení, která umožňují zpětnou vazbu, zda ve vzdělávání postupujeme správně. Učebnice budou i nadále základním zdrojem informací pro žáky, ale je možné je mít všechny v jednom zařízení, a v rámci mezipředmětových vztahů využít možnosti pracovat s učebnicí i ve chvíli, kdy se ten konkrétní předmět neučí.  Na jejich tvorbu se soustředí nakladatelství doslova po celém světě, u nás jsou to například Alter nebo FRAUS.

3.      Internetová encyklopedie  

Kromě učebnic se nám dnes velkou měrou nabízí informace na internetu. Tento živý, neustále se měnící organismus, umožnuje doplňovat výuku dalšími informacemi, zajímavostmi nebo zapojit on-line aktivity, videa a jiná média. Mnozí učitelé s ním v běžné výuce již pracují. Je tento nástroj pro učitele a žáky vhodný pouze pro přípravu, nebo pro zapojení do aktivit v projektové výuce, kde je nejčastěji využíván? Myslím si, že nikoliv. Pokud naučíme pracovat žáky s informacemi na internetu, například „Jak nastavit Google, aby vyhledával jen to, co chceme“, tzn. dobře je syntetizovat a analyzovat, můžeme se spolehnout, že klíčové informace zde budou samostatně vyhledávat a sami budou více zodpovědní za své vzdělávání.    

4.      Slovníky a další překladače

Díky internetu dnes máme přístup k informacím celého světa. Samozřejmě najdeme množství kvalitních informací v českém jazyce, ale chceme-li hledat novou informaci, nebo se inspirovat, je dobré se podívat také do zdrojů zahraničních. Pokud nevládnete cizími jazyky, jsou dnes k dispozici mnohé on-line slovníky a překladače. Ano, leckterý učitel daného jazyka zapláče. Ale i tento nástroj se díky jiným učitelům neustále zdokonaluje. Vyhledaná slovíčka nebo jiné doplňující informace snadno s pomocí internetu a vlastních zařízení žáci aktivně sdílejí na tabuli celé třídě.   

5.      Odpovědi  nebo vlastní názory a myšlenky

Máte-li k dispozici interaktivní tabuli SMART Board, program SMART Notebook a připojení k internetu s pomocí wifi, potom se nabízí doplněk XC Collaboration. Ten je součástí verze SMART Notebook 14, nebo je možné jej pořídit za „slušný“ peníz i do starší verze s číslem 11. Za téměř 2 roky se stal oblíbeným nástrojem mnoha učitelů napříč celým světem. Přečtěte si články o jeho praktickém využití na základní, nebo střední škole. A jak na něj reagují žáci? Inspirujte se zde.

6.      Digitální testování

Stejně tak v nové verzi najdete možnost vytvářet testy a distribuovat je na různá zařízení žáků díky SMART Response VE. Už žádné zdlouhavé opravování učiteli a čekání na výsledky na straně žáků. Po ukončení sběru odpovědí program sám okamžitě vyhodnotí správnost a žáci hned vidí, v čem chybovali, a učitel má všechny odpovědi okamžitě opraveny. Máte VE k dispozici a chcete jej vyzkoušet? Stačí si vybrat a stáhnout některý na portále Veškole.cz.  

7.      QR kódy a informace v cloudu

Obě výše zmíněné aplikaci fungují ve virtuálním prostředí internetu a umožňují připojení zařízení s pomocí tzv. QR kódů. Ty nás dnes všude kolem nás vybízejí k dohledání dalších informací na internetu. Představte si, že do takových QR kódů schováte zadání cvičení a žáci aktivním hledáním nejen kódu, ale i možných řešení takový úkol splní. Můžete tak odkazovat například i na sdílený dokument v tzv. cloudu, jakémsi obláčku nasyceném nikoliv vodními parami, ale informacemi.

8.      Spolupráce v týmu

Na podobném principu je postavený jeden z nových  nástrojů pro vzdělávání v týmu, tzv. SMART Amp, který v sobě kloubí nejen spolupráci a komunikaci žáků při tvorbě výukového obsahu, jeho sdílení a vyhodnocení bez ohledu na zařízení, které máte k dispozici. Žáci tak mohou studovat prakticky kde kdekoliv a kdykoliv. Začít lze na „prázdné straně“ nekonečného tvůrčího prostoru, nebo lze připravit specifické zadání úkolu.

9.      Aplikace a badatelská výuka nejen přírodních věd

Samostatné vyhledávání informací pod dohledem a vedením učitele je základem takzvané badatelské výuky. Ta je jednou z efektivních cest vzdělávání ve všech předmětech, nejen těch přírodních, jak možná název napovídá. Tuto metodu podporují různé aplikace, stažitelné do počítačů, tabletů i chytrých telefonů z obchodů jako Windows Store, App Store, Google Play. S nimi se žáci sami učí danou látku, ale v kombinaci s moderními nástroji, třeba měřicími systémy PASCO a programu SPARKvue, které vlastní škola, může být výuka opět o něco více záživná a především efektivní.

10.  Pomoc sociálních sítí

Výše uvedené aktivity jsou možné díky zdá se téměř všemožnému internetu, který se postupně stává opravdu silným nástrojem vzdělávání. Virtuální svět sociální sítí je nástroj mnoha stále nepoznaných možností. Videa na oblíbeném portále Youtube už znají a využívají asi všichni. Ale jak efektivně využít žáky milovaný Facebook nebo čím dále více rozšířený Google+? O tom třeba v některém z dalších článků 10 DŮVODŮ PROČ.    

 

Výše uvedené tipy můžete využít na vlastních zařízeních, třeba těch z Výzvy 51, také vy. Záleží jen na vás, zda jich využijete. 
Máte i vy více důvodů, proč zapojit žákovská zařízení do výuky na základní, střední i vysoké škole? Sdělte nám je do komentářů k tomuto článku.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů