10 DŮVODŮ PROČ učit s digitální třídou

Co si představíte, když se řekne digitální třída? Někteří z vás učebnu s nějakou digitální technologií, třeba projektorem a někteří třídu plnou počítačů nebo tabletů, kterou lze digitálně zcela ovládat a jednotlivé stroje žáků řídit nebo využívat pro distribuci . A právě o takové se dnes trochu rozepíšu. Především jaké má možnosti, jaké přináší výhody a jak a kdy ji využít ve vaší výuce. Tak tedy hned 10 důvodů proč učit s digitální třídou. 

Jako klíčové na začátku dnešního článku považuji zdůraznit, co taková digitální učebna je! Je to především nástroj, který učiteli pomáhá učit jinou formou a žákům přináší motivaci učit se v moderním prostředí s využitím pro ně atraktivních nástrojů.

1.      Výukou informatiky nebo jazyků to začíná

Digitální třída vlastně není nic převratného. Všichni ji mají k dispozici v podobě klasických počítačových učeben, kde se vyučují prakticky všechny předměty bez ohledu na ročník. Velké množství škol využívá speciálně vybavené jazykové učebny, protože výuka cizích jazyků je s jejich pomocí daleko efektivnější. To často podporují sofistikované, ale zároveň intuitivní digitální systémy, jako je Robotel SmartClass+.    Pokud ještě nemáte takovou jazykovou učebnu, velmi doporučuji navštívit některou z připravovaných konferencí Učíme jazyky lépe a inspirovat se, jak taková výuka probíhá.

2.      Digitální hnízda nebo systém 1:1?

Počítače a také v dnešní době tablety se nám do škol hrnou všemi možnými a dostupnými způsoby a nyní je nejvyšší čas rozhodnout se, v jaké fázi tyto technologie zapojíme do výuky. Jen málokterý učitel zvládne hned o počátku systém 1:1, kdy má před sebou na lavici zařízení každý žák. Taková výuka je velmi náročná nejen na koordinaci v hodině, ale především na přípravu učitele a nastavení systému, jak v něm daný pedagog bude pracovat. V neposlední řadě je nutné „vytrénovat“ žáky tomto systému pracovat a věnovat se počítačům nikoliv jako hračce, ale jako nástroji pro jejich vzdělávání. Tak, jak se v oblasti využívání technologií neustále učíme nyní víme, že je vhodné začít nejdříve s několika zařízeními pro práci v malých skupinách, v tzv. digitálních hnízdech.

3.      S digitální třídou nejen frontálně?

K úspěšnému zvládnutí této fáze zapojení technologií je nezbytná stálá přítomnost skupiny počítačů nebo tabletů ve třídě pro využití ve výuce, ať už v učebně kmenové nebo odborné. Teprve potom se zvyšuje pravděpodobnost přechodu od převažující frontální výuky k dalším výukovým metodám.

4.      Speciální programy pro digitální třídu

Pro řízení třídy lze využít několik programů, například software NetSupport School, který umožňuje kromě přístupu na internet také množství dalších aktivit. K nim patří mimo jiné distribuce  učebních materiálů, práci ve skupinách nebo různé formy hlasování a testování, ale i mnohé další! Ano, některé uvedené aktivity může učitel využívat v programech, které jsou zdarma – například Google Apps. Ale největší výhodou program NetSupport School je, že nabízí v prostředí jediného programu také množství nástrojů pro systematickou výuku. Odpadá nutnost učit se s různými programy, jejich nástroji a možnostmi jak na straně učitele, tak žáka.

5.      Nástroje učitele pro systematickou výuku

Které jsou ty zmíněné nástroje? Všichni co mají zkušenosti s výukou v takové ví, jak je někdy složité „mít pod kontrolou“ celou třídu. K efektivním nástrojům patří sledování práce žáků v náhledech jednotlivých zařízeních, možnost zobrazit obrazovku jednoho žáka celé třídě, sledování práce žáků s různými aplikacemi a pohybem na internetu, případně pomoci nebo zasáhnout s využitím vzdáleného ovládání zařízení žáka, a k dispozici jsou také nástroje pro soustředění pozornosti žáků. Samozřejmostí jsou pro žáky atraktivní diskuzní chaty, které lze využít pro rychlé zopakování například probraných pojmů z předchozí hodiny. Ano žáci komunikují s pomocí počítače běžně, a proto je jim taková forma blízká. Neznamená to však pracovat pouze s počítačem. Ideální a vhodné je kombinovat různé formy a metody výuky.  

6.      Diferenciace učiva pro (ne)nadané  

Neustále kole sebe slyšíme, že je potřeba individualizovat výuku podle potřeb žáka a s tím souvisí také různé zdroje a materiály pro žáky s různými schopnostmi, znalostmi  i dovednostmi. Pravidelně učit v digitální třídě je jednou z možností, kdy můžeme této  Ano, souvisí s tím neustálá příprava učitele na výuku, vyhledávání dostupných zdrojů a tvorba učebních materiálů podle potřeb žáků v dané třídě. Učitel si však soustavnou přípravou tvoří databázi, nebo řekněme galerii digitálních učebních materiálů, které využije v různé kombinaci i v budoucnu.   

7.      Samostatná práce a i v malých skupinách

Podobně jako můžeme rozlišovat obtížnost připravených cvičení, zadání úkolů nebo testů, můžeme digitální třídy využít pro samostatnou práci ve vlastním tempu konkrétního žáka. Naopak digitální hnízda a práce jen s několika počítači nebo tablety podporuje práci v týmu, čímž se podporují především sociální kompetence žáků, které jsou jednou z nejvyhledávanějších schopností při uplatnění na trhu práce, ale které se především každodenně uplatňují v jejich běžném životě.

8.      Moderní nástroje pro sebevzdělávání žáků, ale i učitelů!

Jak už v článku zaznělo, zvládnout digitální třídu a učit se s ní a vyučovat tak, aby bylo její využití účinné, je náročné na vlastní vzdělávání jak žáků, tak učitelů. Přiznejme si ale, že pro žáky je to mnohem menší problém, než pro učitele. Ti s digitálními nástroji doslova vyrůstají a staly se jejich přirozenou součástí každého dne. Mnozí učitelé jsou na tom podobně. Přesto někdy chybí inspirace a nebo motivace do další práce a aktivity. Proto doporučuji se neustále vzdělávat, například navštěvovat konference na dané téma, nebo se účastnit odborných školení, které vámna počátku pomohou, aby výuka byla pro vás snazší a pro žáky neustále motivující. Odborné vzdělávání v oblasti moderních technologií patří k profesi učitele stejně, jako lékaři neustále reagují na vývoj technologií a možností moderní léčby.

9.      Propojení školy s rodiči žáků

Na výuku v digitální třídě však nestačí práce školy a dětí, které do ní dochází.  Do také výuky je nutné zapojit také rodiče, především využívá-li škola systému vlastních zařízení žáků. Neustálá komunikace s rodiči je jedním z předpokladů úspěšné adaptace výuky v digitální třídě! Proto neváhejte a využijte stejných nástrojů také třeba pro rodičovské schůzky, protože každá osobní zkušenost napoví víc, než rozsáhlé textové zprávy a popisy situací.  

10.  Celkový rozvoj a „obraz“ školy

Doby spádové oblasti, kam děti chodí do školy, jsou až na malé výjimky téměř pryč. V mnoha případech si rodiče žáků vybírají školy, kam děti na dobu jejich základního nebo středoškolského vzdělávání „umístí“. A podle čeho vybírají? Hledisek je mnoho, ale u mnoha jedním klíčovým je vybavenost školy a také jak je „populární nejen u dalších rodičů, ale i žáků a absolventů školy? Aneb jedním z klíčových kritérií je doporučení známých i kamarádů. Podstatné tedy není, kolik má škola k dispozici technologií, ale jak s nimi učitelé pracují a jak je využívají pro výuku, stejně jak jsou s nimi zapojeni žáci do výuky.     

Digitální třída je skvělým moderním nástrojem, pokud jej správně uchopí nejen učitelé, ale také žáci, jejich rodiče a výuka je podporována také vedením školy i zřizovatelem v potřebném vybavení a robustní a funkční infrastruktuře. Bez ní se digitální výuka, ať už s počítači nebo tablety, v dnešní době prostě neobejde.

 

Máte i vy více nápadů, a důvodů, proč učit s digitální třídou? Podělte se o ně také s námi! Využijte komentářů pod tímto článkem.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů