10 DŮVODŮ PROČ jsou QR kódy užitečné

Už jste si určitě všimli všude přítomných černobílých čtverečků, QR kódů. Ty se staly nedílnou součástí dnešního technického a technologického světa a určitě mají své uplatnění také ve školním prostředí. V dnešním díle seriálu si tedy řekneme 10 důvodů, proč jsou užitečné a jak je můžeme využít ve výuce.

Kde se  QR kódy vlastně vzaly? V roce 1994 vyvinula a začala je používat japonská firma Denso Wave, dceřiná firma Toyoty, pro sledování automobilových dílů v průběhu výrobního procesu. Ta si jej zvolila místo čárového kódu především proto, že dokáže pojmout více než cca 20 číslic. Dnešní popularitě se tak těší především díky rozvoji „chytrých zařízení“, a využívá se jich především v marketingu.

1.      QR kódy jsou všude kolem nás

Myslím, že na přiblížení využití těchto kódů názorně poslouží má osobní zkušenost. Zde tedy uvádím několik vlastních zkušeností:

-          Jako každý mám mobilní telefon a QR kódy využívám pro pravidelné placení měsíčního vyúčtování za poskytování služeb. Díky němu se mi načte nejen výše útraty, ale i variabilní symbol a další potřebné informace pro platbu.

-          Bydlím v městské čtvrti Praha 10, která QR kódy označila všechna zajímavá místa  a významné stavby. Každý návštěvník mám možnost s připojením na internet rychle zjistiti veškeré informace tak, že skočí pomocí odkazu na veřejnou encyklopedii Wikipedii a čte a pátrá a dozvídá se … .

-          Každý z nás někdy nakupuje v obchodech balené produkty. Všimněte si, že leckteré již QR kódy na svých obalech mají. Obsahují buď podrobnější informace o výrobci, o nutriční hodnotě výrobku aj. Například se QR kódem může snažit propagovat argentinské vinařství nejen své červené (myslím, že vcelku vydařené) víno Malbec. 

-          Velmi často cestuji a QR kódy jsou součástí většiny mých jízdenek ve vlacích nebo mi QR kód poslouží místo klasické papírové „vstupenky“ na palubu letadla, tzv. Boarding pass.

-          Taky jste již někdy ztratili vizitku z důležité schůzky a špatně se vám dohledává telefon na konkrétní osobu? Pokud mi dnes někdo nabídne vizitku, už je „drze“ odmítám. Raději majitele požádám, zda by mi telefon rovnou nenadiktoval a číslo si rovnou ukládám, případně obratem prozváním.  Věřte mi, že jsem doslova nadšená, když si namísto zdlouhavého vypisování doslova během pár vteřin uložím do svého telefonu nejen telefonní číslo, ale i e-mailovou adresu, povolání, firmu, nebo třeba i odkaz na webovou stránku. 

Myslím, že na začátek těchto několik příkladů postačí, a věřím, že sami najdete další příklady, kdy jste se s QR kódy osobně setkali. 

2.      Quick Response = Rychlá reakce nebo odpověď

Jak titulek napovídá, QR kód pochází z anglického quick response, což v překladu znamená rychlá reakce  nebo odpověď. Informace, kterou může být krátký text, odkaz na internet, vizitka, nebo nějaká otázka, je “schovaná“ ve směsi černých a bílých čtverečků QR kódu. Načtením této kódované informace, například konkrétní  internetové stránky, tak odpadá zdlouhavé vepisování webové adresy do prohlížeče vašeho mobilního zařízení.

3.      Jejich čtení je snadné

QR kódy se tzv. čtou pomocí čteček, například QR Code Reader. Těmi jsou buď program nebo aplikace, které se stáhnou a instalují do mobilních zařízení. S pomocí integrovaného fotoaparátu skenují a ve zlomku vteřiny dešifrují zakódovanou informaci a okamžitě ji zobrazují. Většina čteček je k dispozici zdarma, pro všechny operační systémy – Windows ve Windows Store, Android v Obchod Play a samozřejmě pro iOS v App Store.

4.      Několik tipů pro atraktivní výuku s QR kódy

QR kódy lze při troše fantazie využít opravdu v pestré škále aktivit, do kterých se žáci postupně zapojují. Načtené informace lze snadno nejen prohlížet, ale také do mobilních zařízení uložit a mít je kdykoliv k dispozici. V případě odkazování na internetové stránky odpadá nejen zdlouhavé vypisování URL adresy, ale také náhodně zvolené jiné internetové stránky např. s nevhodným obsahem nebo neověřenými informacemi.   

Zde tedy několik tipů, kde lze QR kódy ve výuce využít:

-          Rozšířené informace nebo zajímavosti k probíranému tématu – text sepsaný učitelem, což mohou bát klíčové informace, motivační otázky nebo zadání práce pro žáky. Výhodou je, že pro tyto QR kódy nepotřebujete mít připojení k internetu.

-          Odkaz na internetovou stránku – podobně jako u textu může rozšiřovat informace, nebo naopak vysvětlovat a pomáhat při řešení úkolu. Využívat tak lze různé on-line nástroje, například rychlé načtení aplikace pro převod měny nebo překlad neznámých slovíček (viz dále).

-          Překlad nebo vysvětlení cizích slov – k tomuto účelu můžeme využít velké množství on-line překladačů, například nástroj společnosti Google, který se neustále vyvíjí a dnes patří k těm nejlepším, co se týče překladu jednotlivých slov: translate.google.cz

-          Odkaz na výukové video sdílené s pomocí sociální sítě YouTube, které se staly v mnoha školách běžně využívaným nástrojem. Sdílet můžete nejen odborné video, ale i vlastní vytvořené třeba s ukázkou experimentu, postupem výpočtu matematické rovnice, podobné jako můžeme sledovat v nabídce čím dál více populárních videí Khannovy školy, nebo návodem pro výrobu modelu elektrické elektrárny. Fantazii se přece meze nekladou.

-           Zadání DÚ nebo projektu s pomocí zaslaného QR kódu. Takový kód je snadné rozeslat různými médii, od SMS/MMS, po e-mail, vystavit jej na sociálních sítích, kam žáci běžně chodí, nebo jej zveřejnit na stránkách školy.

5.      Hledání ztraceného pokladu ve škole i mimo ni

Představte si, že se žáky vyrazíte do blízkého okolí školy, kde jsou na vysázených stromech rozvěšeny QR kódy s informacemi o těchto dřevinách. Žáci si načtením informací z QR kódu zjistí více informací, které dále zpracují podle zadání učitele např. do pracovního listu. Učební látku si tak spojí s osobním zážitkem i různými formami výuky a zpracování tématu. Navíc jsou při výuce na „čerstvém“ vzduchu..   

6.      Propojení s interaktivní tabulí

Využití QR kódů a rychlého a snadného načtení konkrétních internetových stránek využívají v poslední době také mnohé firmy, které se snaží integrovat vlastní zařízení žáků (v rámci „politiky“ BYOD, z anglického Bring Your Own Device). Takovou je také společnost SMART Technologies, s doplňkem k autorskému programu SMART Notebook s názvem XC Collaboration, a také nadstavba stejného programu pro tvorbu testových otázek a hodnocení s okamžitou zpětnou vazbou, SMART Response VE. Oba nástroje jsou k dispozici s novou verzí programu, tj. verze 14 a výše.  

7.      Jednoduchá tvorba QR kódů

QR Kódy si můžete tvořit rychle sami, a přitom je to tak snadné! Stačí si otevřít některý z on-line nástrojů, které jsou volně k dispozici na webových stránkách a jejich ovládání je intuitivní. Jako příklad uvádím nástroj, který využívám pro tvorbu vlastních QR kódů – QRgenerator.cz. Autorům tohoto nástroje bych velmi děkuji, protože i s jejich pomocí může být výuka v českých školách zase o něco zajímavější J

8.      Kontakty na školu nebo konkrétní učitele! 

Můžete tak vytvářet kontakty vybraných učitelů – například zástupců vedení školy, nebo dát k dispozici kontakty na konkrétní pedagogy, například pro rodičů žáků školy. Konkrétním příkladem může být Základní škola Pardubice, Benešovo náměstí 590, která takto dává k dispozici kontakty na zaměstnance školy rodičům i široké veřejnosti. Výhodou takových vizitek je, že je snadné je nejen rychle načíst a třeba začít hned volat, ale některé chytré telefony s nimi umí pracovat a data rychle a přehledně ukládat.

9.      Školní evidence majetku

Ve školním prostředí se mohou využít QR kódy například pro popisky učebních pomůcek (na mapách, modelech pro výuku přírodních věd), nebo pro evidenci majetku v jednotlivých učebnách a kabinetech, jako jsou židle a lavice, školní nástěnky, další technologie – mikroskopy, projektory a plátna apod.

10.  QR kódy s logem

Protože většina čteček pracuje s určitou korekcí, funguje i poškozený kód, a to až do výše 30% poškození kódu. Proto QR kódy nemusí být pouze samotné černobílé kostičkované obrázky, ale je možné do nich vložit například logo školy, nebo jiné motivační symboly a obrázky. Toho využívá především komerční průmysl, ale jeho využití ve školním prostředí je opět velmi snadné a pro žáky jsou takové QR kódy více atraktivní. 

Věřím, že vás dnešní článek o QR kódech zaujmul a že práci s nimi zapojíte do Vaší výuky.

Máte i vy více nápadů, a důvodů, proč jsou QR kódy užitečné a proč je využívat ve výuce? Podělte se o ně také s námi! Využijte komentářů pod tímto článkem.

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů