10 DŮVODŮ PROČ je mentoring výhodný a důležitý!

S projektem Výzva 51 se ve školách opět více skloňuje pojem mentoring. Co to vlastně znamená a proč je jednou z důležitých částí projektu? Jak může mentoring škole pomoci a kde se skrývá jeho největší potenciál? V tomto díle seriálů 10 DŮVODŮ PROČ se zamýšlím právě na touto, podle mého názoru, dlouho podceňovanou formou výuky při dalším vzdělávání pedagogických pracovníků. 

1.     Rada zkušenějších kolegů

Mentoring je metoda vzdělávání a rozvoje jedince postavená na základě následování rad, příkladu a zkušeností kolegů.

V praxi to nemusí pokaždé znamenat, že mentorem je osoba starší, ale důležité jsou právě zkušenosti předávané mentorované osobě, který se odborně nazývá mentee.  V praxi to znamená například aktivní pomoc a radu při využití nových technologií ve školách, ukázat jaké jsou možnosti. V některých případech mentoring může znamenat navigaci bitevním polem interaktivních technologií s co nejmenšími ztrátami na důstojnosti učitelů, kteří se bojí reakcí svých žáků při selhání technologie. Jindy se otvírají doslova nekonečné možnosti využití nástrojů pro změnu stávající výuky a tradičních výukových metod.   

2.      Komunikace a spolupráce

Aby byl takový způsob předávání znalostí měl vůbec smysl, je důležitá komunikace a spolupráce obou kolegů, tedy mentora a mentee. Tento vztah se opírá o důvěru, zájem a vlastní chuť se vzdělávat, posunout se byť jen o malý kousíček někam „dál“.  Teprve s nimi má mentoring smysl.

3.      Stanovení cíle podle vlastních potřeb i schopností

Mentor je zároveň osoba, která s pomocí kladených otázek mentorovanému pomáhá najít jeho skrytý potenciál, nevyužité schopnosti a možnosti zdokonalení jeho práce. Každý z nás je jedinečné individuum a každý máme na něco talent. Moderní technologie jsou pouze nástrojem, který nám jej může pomoci rozvinout dalším nebo i jiným směrem a vydat se na túru nových příležitostí. Na začátku této cesty je však důležité stanovit si nějaký cíl, kterého budeme podle našich schopností a dovedností nezávisle na náročnosti postupnými krůčky (v některých případech i skoky!) dosahovat. 

4.      Cesta bez slepých ulic

Také máte pocit, že je výuka s informační technikou ve školách tak trochu podobná labyrintu, co se neustále mění tak, jak se proměňují a vyvíjejí technologie? Teď si představte, že jste postaveni před jeho bránu s cílem projít co nejrychleji na druhou stranu, ale dostanete na výběr! Jít sami, podle svých možností a dosavadních zkušeností, nebo vám může být přidělen parťák, který tím labyrintem už probíhá jak zkušený taxikář ulicemi New Yorku. Navíc má v záloze tajnou mapu zkratek.  Kterou z těchto strategií si vyberete, a která vás na druhou stranu dostane rychleji?

5.      Před budoucností se neschováte

Využívání moderních technologických prostředků na všech stupních vzdělávání by se dalo připodobnit k tornádu, před kterým není moc šancí se ukrýt. Přináší chaos, rozvrací naše dosavadní klidné bytí a nutí nás budovat staré osvědčené novými jen málo ověřenými způsoby. Nemá smysl se schovávat do sklepních prostor a čekat, až se tato bouře přežene. Co mohu ale s určitostí říct, že se vám z tohoto „úkrytu“ bude vycházet snáze, pokud vám někdo podá pomocnou ruku a ukáže vám, kudy jít za novými možnostmi a příležitostmi.

6.      Zvýšení efektivity

Asi nemusím dlouze hovořit o výsledku, pokud máme stanovený cíl a strategii, jak se k němu co nejdříve dostat. V praxi to znamená, že se nám podaří mnohem rychleji a snáze využívat např. moderní vzdělávací techniku efektivnější cestou, čímž se zhodnotí vynaložené úsilí a čas učitelů, ale i financí investovaných do postupného vybavení školy.

7.      Opora při výuce

Důležité je si uvědomit, že i efektivita bude u každého z nás jiná.  Výzva 51 je zaměřená na zlepšení práce pedagoga s osobním zařízením, míněno notebook nebo tablet. Pokud jste pedagog, který se z různých důvodů bojí ve výuce využívat moderní výukové prostředky, potom vám mohou návštěvy mentora ve vaší výuce dát pocit bezpečí, že na to nejste takzvaně sami. Cílem mentora není kritizovat, ale aktivním nasloucháním a rozborem „sledované hodiny“ hledat další možnosti rozvoje a využití těchto moderních nástrojů pro vaši práci.  

8.      Zpětná vazba…

Již dávno jsem si všimla, že obzvláště v české společnosti ve světě dospělých není chvála zrovna oblíbeným nástrojem odměny. Ale všichni víme, jaký to může mít výrazný vliv na růst a pokrok jedince. Citlivě zvolená a dobře načasovaná pozitivní zpětná vazba a ocenění pomáhá nejenom se rozvíjet, ale především dodává chuť překonávat mnohé nástrahy a překážky, se kterými se každý den potkáváme. A to je také hlavním cílem mentora, dát zpětnou vazbu a motivovat.  

9.      A zase další inspirace!

Mentor, v našem případě často učitel z jiné školy, s jinými zkušenostmi, kromě rad a návrhů přináší podobně jako specializovaný lektor inspiraci. V závislosti na délce mentorování může být zdrojem nových myšlenek a nápadů, a toto sdílení zkušeností je nepochybně hybnou silou pokroku jednoho učitele, ale i celého kolektivu školy.

10.  Osobní rozvoj

Nic není více motivující než dobrý pocit z dobře vykonané práce a že jsem se něco nového naučila, co mi pomáhá, často i ulehčuje život a co mě nejen profesně, ale i osobně dále rozvíjí. Máte i vy stejný pocit? Umíme-li naslouchat a nechat si někdy poradit, může být tento pocit zase o něco silnější.

 

Máte i vy více důvodů, proč začít učit nejen přírodní vědy jinak? Sdělte nám je do komentářů k tomuto článku. 

 

Zdroje obrázků:

1) titulni obr. - jarushub.com; online [10.11.2014]; http://www.jarushub.com/wp-content/uploads/2014/06/cm3.jpg

2) the way though labyrinth - shutterstock; online [10.11.2014]; http://ak3.picdn.net/shutterstock/videos/1486444/preview/stock-footage-red-arrow-moves-in-a-labyrinth-seamless-loop.jpg

3) obrázek z databáze společnosti AV MEDIA, a.s.

 

Provozovatel webu AV Media, a.s. jako správce osobních údajů zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro zlepšování prostředí webových stránek a pro analytické účely. Podmínky a poučení o správě osobních údajů